Editoři Kroměříž

Renesanční zámky na Moravě jsou vynikajícími příklady architektonického mistrovství a kulturního dědictví. Jejich architektura je často charakterizována elegantními liniemi, harmonickými proporcemi a bohatou výzdobou.

Zahrady renesančních zámků na Moravě jsou rovněž pozoruhodné svou krásou a dokonalým umístěním. Často se jedná o rozsáhlé barokní parky, které zdobí terasy, fontány, sochy a geometrické záhony. Tyto zahrady sloužily jako místo pro odpočinek, procházky a společenské události a přispívaly k celkovému estetickému dojmu zámku.

Kategorie Cena
Vnitřní výzdoba renesančních zámků na Moravě 350 Kč
Umělecká díla v renesančních zámcích na Moravě představují důležitou součást kulturního dědictví regionu. Mezi nejvýznamnější patří portréty šlechticů

200 Kč

 

Méně důležitý nadpis H3

  • Umělecká díla v renesančních zámcích na Moravě představují důležitou součást a kulturní dědictví regionu.
  • Mezi nejvýznamnější patří portréty šlechticů, biblické scény, alegorické kompozice a historické scény.
  • Tyto artefakty nejenže odrážejí bohatství a vkus majitelů zámků, ale také poskytují důležitý historický a umělecký kontext pro návštěvníky.

Tlačítko výrazné ve stylu primárního buttonu 

Jsem nadpis velikosti H2

Vnitřní výzdoba renesančních zámků na Moravě zahrnuje širokou škálu uměleckých děl, jako jsou fresky, olejomalby, sochy a gobelíny. Interiéry zámků jsou často zdobeny bohatými štukovými prvky, dřevěným obložením a výšivkami. Návštěvníci mohou obdivovat mistrovská díla slavných umělců a získat představu o kultuře a životě v renesanční éře.

 

Popisek obrázku od Snohetty

Černý box

Slouží pro zvýraznění. Umělecká díla v renesančních zámcích na Moravě představují důležitou součást kulturního dědictví regionu. Mezi nejvýznamnější patří portréty šlechticů, biblické scény, alegorické kompozice a historické náměty. Tyto artefakty nejenže odrážejí bohatství a vkus majitelů zámků, ale také poskytují důležitý historický a umělecký kontext pro návštěvníky.

Harmonika

Sem patří kratší textová ochutnávka

Sem patří podrobnější sdělení. Umělecká díla v renesančních zámcích na Moravě představují důležitou součást kulturního dědictví regionu. Mezi nejvýznamnější patří portréty šlechticů, biblické scény, alegorické kompozice a historické náměty. Tyto artefakty nejenže odrážejí bohatství a vkus majitelů zámků, ale také poskytují důležitý historický a umělecký kontext pro návštěvníky. 

Umělecká díla v renesančních zámcích na Moravě představují důležitou součást kulturního dědictví regionu. Mezi nejvýznamnější patří portréty šlechticů, biblické scény, alegorické kompozice a historické náměty. Tyto artefakty nejenže odrážejí bohatství a vkus majitelů zámků, ale také poskytují důležitý historický a umělecký kontext pro návštěvníky.

Soubory ke stažení

Připomínky k zákonu PDF (652,55 KB)

Odkazy v rámečku, ideálně jako rozcestník

Obrázkový rozcestník

Zahrady renesančních zámků na Moravě jsou rovněž pozoruhodné svou krásou a dokonalým umístěním.

alternativní text | © Jan Novák
Renesance

Zahrady renesančních zámků na Moravě jsou rovněž pozoruhodné svou krásou a dokonalým umístěním.

Zahrady renesančních zámků na Moravě jsou rovněž pozoruhodné svou krásou a dokonalým umístěním.

Alt
On-line vstupenky

Vnitřní výzdoba renesančních zámků na Moravě zahrnuje širokou škálu uměleckých děl, jako jsou fresky, olejomalby, sochy a gobelíny

On-line vstupenky
Dárkové poukazy

Vnitřní výzdoba renesančních zámků na Moravě zahrnuje širokou škálu uměleckých děl, jako jsou fresky, olejomalby, sochy a gobelíny

Poukazy

Banner na celou šířku

Vnitřní výzdoba renesančních zámků na Moravě zahrnuje širokou škálu uměleckých děl, jako jsou fresky, olejomalby, sochy a gobelíny

Tlačítko v banneru

Slider projektů

Cikcak jedna

Vnitřní výzdoba renesančních zámků na Moravě zahrnuje širokou škálu uměleckých děl, jako jsou fresky, olejomalby, sochy a gobelíny

Cikcak dva

Vnitřní výzdoba renesančních zámků na Moravě zahrnuje širokou škálu uměleckých děl, jako jsou fresky, olejomalby, sochy a gobelíny.

Zahrady renesančních zámků na Moravě jsou rovněž pozoruhodné svou krásou a dokonalým umístěním. Často se jedná o rozsáhlé barokní parky, které zdobí terasy, fontány, sochy a geometrické záhony. Tyto zahrady sloužily jako místo pro odpočinek, procházky a společenské události a přispívaly k celkovému estetickému dojmu zámku.

Vnitřní výzdoba renesančních zámků na Moravě zahrnuje širokou škálu uměleckých děl, jako jsou fresky, olejomalby, sochy a gobelíny. Interiéry zámků jsou často zdobeny bohatými štukovými prvky, dřevěným obložením a výšivkami. Návštěvníci mohou obdivovat mistrovská díla slavných umělců a získat představu o životě a kultuře v renesanční éře.

Umělecká díla v renesančních zámcích na Moravě představují důležitou součást kulturního dědictví regionu. Mezi nejvýznamnější patří portréty šlechticů, biblické scény, alegorické kompozice a historické náměty. Tyto artefakty nejenže odrážejí bohatství a vkus majitelů zámků, ale také poskytují důležitý historický a umělecký kontext pro návštěvníky.

alternativní text | © Jan Novák

Akce

PodCastle

Kastelán Lukáš Kunst

Na Karlštejně pořád objevujeme nové věci a souvislosti

Už od 14 let věděl, že bude kastelánem. Začínal jako průvodce v Jaroměřicích nad Rokytnou, poté na Bítově a na Bouzově. Byť vystudovaný inženýr, historii, hrady a zámky miluje. Už přes 20 let pracuje v Národním památkovém ústavu a už přes 20 let se upsal magickému místu, o kterém kolují nejrůznější mýty, báje a pověsti. Slouží na hradě, který byl založen českým a římským králem, později císařem Karlem IV. v roce 1348.

Žijete tím hradem 24 hodin denně a na purkrabství přímo i bydlíte. Jaké to je?

Je to jednak velká čest, jednak velká zodpovědnost, protože jste tam opravdu 24 hodin denně a 24 hodin denně musíte pořád myslet na to, aby něco nepřišlo, nestalo se. To, že člověk pobývá na tom místě, má jednu velkou nevýhodu, a to je to jakési oddělení jdu do práce a jdu z práce domů, protože jsem vlastně 24 hodin denně současně v práci. Když mi kolegové volají, když mám volno, tak ten telefon začíná vždy stejně: „Ahoj, já vím, že máš volno, ale...“ A už jste tam zpátky.

Už ve 14 letech jste věděl, že budete kastelánem. Co se Vám v tom věku přihodilo?

Ne nadarmo se říká, že k tomu přišel člověk jako slepý k houslím a v mém případě to platí dvojnásob. Pamatuji si, že mě jeden večer osvítilo cosi, že bych si měl v knihovně půjčit knížku o Vranově nad Dyjí a že si načtu něco o tom zámku, abych o něm něco věděl. A když jsem tak učinil a v knihovně mi to paní zapisovala, tak se mě zeptala: „A proč si tu knížku půjčuješ, ty tam chceš provázet?“ A vlastně v ten okamžik mi došlo, že je to nějaká činnost, která s těmi hrady a zámky souvisí. Do té doby mě vůbec nenapadlo, jak vlastně se nabírají průvodci, že to je nějaká možnost brigády a že hrady a zámky každoročně hledají kolegy na pozici průvodců. A doporučila mi, pokud vyloženě netrvám na Vranovem nad Dyjí, že bych mohl zkusit nedaleký Bítov. To byl vlastně ten prvotní impuls, kterým to všechno začalo. My jsme se s panem kastelánem skutečně domluvili a ještě tomu předcházela nabídka ze zámku v Jaroměřicích, kde jsem v červnu začal a s v srpnu pokračoval na Bítově. To byly ty první dvě štace v mém životě.

Poslechněte si celý rozhovor s karlštejnským kastelánem. Mimo jiné se například dozvíte, kdy bude dokončena probíhající obnova hradu, zda se chystají na sezonu nějaké novinky a jestli je vůbec pravda, že v dřívějších dobách do hradu nesměly vstoupit ženy. Přejeme vám příjemný poslech.

Specialistka industriálního dědictví Eva Dvořáková

Železniční most v Červené je ikonická stavba

Proč chránit technické dědictví? Zdánlivě banální otázka, ale stále aktuální. Máloco hýbe emocemi ve veřejném prostoru tolik, jako polemika například o tom, zda zachovat starý tovární komín, budovu postavenou v brutalistním stylu za socialismu či starý železniční most – vše doklad  vysoké technické zručnosti a umu lidí v historii naší země.

Kolik takových technických a industriálních památek v naší zemi máme?

Technické a industriální památky se hodně prolínají s těmi dalšími. Je to jednak s archeologií a jednak s lidovou architekturou. Takže si můžeme říct, že jsme někde mezi 2800–3000.

Co se musí stát, aby takový technický či průmyslový objekt byl zapsán do seznamu památek? Jaká kritéria musí být posuzována? 

Na technické památky jsou kladená úplně jiná kritéria, než známe z památkové fondu, jako jsou hrady a zámky, kde je prvotní architektonická hodnota. U technické památky ta architektonická hodnota může být klidně upozaděna nebo nemusí být velká. Jde ovšem o princip nejzákladnější, a to dochování technologického toku či úžasné výroby či technologického zařízení. Když v té památce, která se prohlašuje, je viditelná nebo čitelná linka toho, jak ta výroba byla postavena za sebou.

V takových městech je více ceněna parcela než historický objekt. Což je důvod, proč developeři, ale často i architekti a urbanisté nedoceňují význam průmyslového designu. Jak se dá proti tomu bojovat?

Bavíme-li se o brownfieldech nebo opuštěných územích, je potřeba ještě říct, že opuštěné továrny nejsou kulturními památkami. Málokdy se stane, aby se podařilo objekt či výrobní objekt prohlásit za kulturní památku. Tam je pro památkovou péči velmi složité zasáhnout do procesu bourání. Jsou to aktuální návrhy prohlášení věci za kulturní památku, které přicházejí většinou moc pozdě. Jsou to ty velké střety, kdy má Ministerstvo kultury zahájit řízení a ví se, že je tam už silný developer. Jsou ale i příklady, kdy se objekt prohlásil památkou, jako je například pražské nákladové nádraží Žižkov. Tam se vzedmula občanská vlna podpory na zachování tohoto funkcionalistického skvostu. Oproti těm prvotním nástupům develeperů je nyní nastartovaná cesta, že část těch developerů již vnímá hodnotu připomínky místa, kterou když se podaří zakomponovat do nové výstavby, stačí maličkost z toho, tak se stává symbolem toho místa a přitáhe spoustu lidí a dodá ekonomické zvýhodnění těch bytů, protože je tam něco, co ostatní sídliště nemají. 

Poslechněte si celý rozhovor s Evou Dvořákovou a zjistěte, proč je železniční most přes Orlickou přehradu tak jedinečný, co si myslí o ostravské Bolt Tower od architekta Pleskota nebo jaké technické památky se ucházejí o zápis do seznamu UNESCO.

Produkty z e-shopu

Ad unicum. Selected Works of Gothic, Renaissance and Mannerist Art from the National Heritage Institute, Czech Republic

1 845 Kč600 Kč

Detail

Alois Musil. Antika a české země

340 Kč100 Kč

Detail

Alfred Neumann

299 Kč

Detail

Andělé Kratochvíle

190 Kč

Detail

Osobní kontakty

9407842C-D2AF-4D98-8BF6-8A7FBD413D45

Dita Černohousová

  • pracovník péče o zahrady
46F7E700-59DD-49E2-B445-AA370B18658A ÚPS v Kroměříži
Zámek 1/, Bučovice 68501
Nepodléhá CC

Bc. Jana Burianková

  • vedoucí správy památkového objektu (kastelán)
  • BE8524BE-6F17-4546-AA87-2998DE46E495 517 383 135, 724 095 281
46F7E700-59DD-49E2-B445-AA370B18658A ÚPS v Kroměříži
Zámek 1/, Bučovice 68501
Absolventka Rašínové vysoké školy v Brně v oboru Ekonomika a managemet, zaměření na řízení sociálních služeb. Profesní odbornost získala absolvováním dvouletého odborného studia památkové péče při NPÚ. Po absolvování střední školy pracovala jako skladník přepravy. Od května 2002 zaměstnána v Národním památkovém ústavu na pozici správce depozitáře a zástupce kastelána státního zámku Bučovice. V roce 2006 zastupovala kastelánku státního zámku Vizovice. Poté působila v NPÚ ÚOP V Kroměříži jako kurátor sbírkových a mobiliárních fondů. Dne 1. 4. 2008 byla jmenována kastelánkou státního zámku Bučovice.
9407842C-D2AF-4D98-8BF6-8A7FBD413D45

Jana Mikulášková

  • technický pracovník
46F7E700-59DD-49E2-B445-AA370B18658A ÚPS v Kroměříži
Zámek 1/, Bučovice 68501

Obecný kontakt

F29809FE-9D48-472C-92F7-E364B3723FF6

Pokladna

BE8524BE-6F17-4546-AA87-2998DE46E495
+420 777 888 999 +420 444 555 666
270137A3-7DA9-4554-B15C-915E1EE2B94B info@bucovice.cz